ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

Գրադարանները՝ մշակութային հանրային միջավայր դառնալու ճանապարհին

Գրադարանները՝ մշակութային հանրային միջավայր դառնալու ճանապարհին
09.11.2018 | 03:02

Մշակույթի նախարարի տեղակալ ՎԱՀԵ ԲՈՒԴՈՒՄՅԱՆԻ հետ գլխավորապես զրուցել ենք միջազգային չափանիշներին համապատասխան գրադարաններ ունենալու, գրահրատարակչական ոլորտում առկա ու ակնկալվող փոփոխությունների մասին: Նշենք, որ զրույցի առաջին մասում անդրադարձել էինք համայնքային փակվող գրադարանների խնդրին, ինչպես նաև մարդու՝ մշակութային կյանքով ապրելու, գրքային հավաքածուներից օգտվելու իրավունքի, գրադարանների համալրման և ոլորտի կարգավորմանն ուղղված քայլերին:

(Նախորդ մասը)

-Տպագիր գիրքն անփոխարինելի է ու երբեք չի զիջում իր դիրքերը, այնուամենայնիվ, քիչ չեն թվային կրիչներով ընթերցել նախընտրողները: Ի՞նչ քայլեր են արվում էլեկտրոնային գրադարաններ ունենալու առումով՝ հաշվի առնելով պահանջարկն ու անհրաժեշտությունը:
-Նախ պետք է փորձենք հստակեցնել՝ ի՞նչ նկատի ունենք էլեկտրոնային գրադարան ասելով: Ազգային գրադարանը տարիներ շարունակ իրականացնում է թվայնացման խոշոր ծրագրեր, և դրանց շրջանակում մինչև 1960 թվականը հրատարակված ողջ գրականությունը ամբողջությամբ հասանելի կլինի թվային տարբերակով:
Սա հարցի մի կողմն է, վերաբերում է գրքային ժառանգությանը, սակայն երբ խոսում ենք էլեկտրոնային գրադարանների մասին, պետք է մտածենք նաև նոր գրականության մասին: 1960-ից հետո տպագրված գրքերի թվայնացումն ու հանրայնացումը «Հեղինակային իրավունքի և հարակից իրավունքների մասին» ՀՀ օրենքով կարգավորվող հարաբերություն է: Կան գրքեր, որ հրատարակվում են միայն էլեկտրոնային տարբերակով: Պետությունը նույնպես անելիք ունի այստեղ: Օրինակ, առաջարկ ենք ստացել գրքերի գնման պետական ծրագրի շրջանակում որպես առանձին ուղղություն ներառել նաև էլեկտրոնային գրականությունը։ Ասեմ նաև, որ մեր ստեղծագործական-հետազոտական դրամաշնորհի արդյունքում աջակցություն ստացած գործերը ևս էլեկտրոնային գրքեր են դառնում։
-Իսկ եթե խոսենք նպատակահարմարությա՞ն մասին:
-Ընդհանուր առմամբ՝ գրադարանի համար ավելի ձեռնտու է էլեկտրոնային գրքեր գնելը. եթե ընթերցողի համար տարբերություն չկա, էլեկտրոնային կամ տպագիր գրքով կընթերցի: Խոսքը, իհարկե, այն գրադարանների մասին է, որոնք ապահովված են տեխնիկական հնարավորություններով: Համայնքապատական գրադարաններն այս առումով բավական անպատրաստ վիճակում են:
Քանի որ խոսեցինք էլեկտրոնային գրքերի մասին, կուզեի նշել, որ ունենք միջազգային հայտնի շտեմարաններին բաժանորդագրված գրադարաններ, որոնք ընթերցողին տրամադրում են ակադեմիական օտարալեզու գրականություն: Այսինքն, եթե ուզում ես նմանօրինակ գրականություն ընթերցել, ավելի հարմար է ոչ թե պատվիրել ու գնել, այլ օգտվել այն գրադարաններից, որոնք ապահովում են ազատ մուտք միջազգային հայտնի շտեմարաններին:
-Դրսի փորձը ուսումնասիրե՞լ եք, ի՞նչը կարելի է փոխառել, տեղայնացնել:
-Մի օրինակ բերեմ. «Ամազոնում» կան էլեկտրոնային ծառայություններ. բաժանորդագրվում ես ու որոշակի գումարի դիմաց բոլոր գրքերը էլեկտրոնային տարբերակով հասանելի են դառնում, և տանը նստած կարող ես ընթերցել: Շատ անգամ այդ ծառայությունն ավելի մատչելի է, քան նույն երկրում գրադարան հաճախելու ընթերցողական տոմս ձեռք բերելը: Հարց է առաջանում՝ եթե կա նման ծառայություն, կարող ես տանը նստած հասանելություն ունենալ գրքերին, ինչու՞ պետք է գնաս գրադարան: Տվյալ դեպքում մենք խոսում ենք ԱՄՆ-ի մասին, ու պատասխանը բավական պարզ է, որովհետև գրադարանը քեզ տրամադրում է միջավայր:
Կարծում եմ՝ առաջին հերթին պետք է փոխառել նման գրադարանների գաղափարը, Եվրոպայում, ԱՄՆ-ում, Ռուսաստանում գրադարաններն այլևս միայն ընթերցողին սպասարկելու, գիրք տալու-վերցնելու գործիքներ չեն, դրանք առաջին հերթին մշակութային, հանրային միջավայր են: Հայաստանն իրականում գնում է այս ճանապարհով, գրադարանները սկսել են ընդլայնել ծառայությունների շրջանակը, նախարարության ենթակայությամբ գործող գրեթե բոլոր մարզային գրադարանները տարբեր ծառայություններ են մատուցում համայնքին՝ լեզուների ուսուցում, արհեստա-արվեստագործական խմբակներ և այլն: Բնականաբար, սա նաև մտածողության փոփոխություն է ենթադրում ոչ միայն քաղաքացիների, համայնքի անդամների համար, այլև գրադարանի աշխատակիցների:
-Մշակույթի նախարարությունը և «Մարդ կարդացող/Homօ Legens» ընթերցանության խրախուսման նախագիծը անցկացրին «Մեր գրադարանը» խորագրով էսսեների մրցույթ: Մասնակիցների՝ գրադարանային ոլորտին առնչվող ուշագրավ առաջարկները պետք է կիրառվեին այս նախագծի կամ այլ ծրագրերի շրջանակներում: Ի՞նչ տպավորություն ունեք մրցույթից:
-Շուրջ 140 հայտ էր ստացվել: Հաղթողներն արդեն հայտնի են: Այդ ստեղծագործություններում կառուցողական առաջարկներն այնքան էլ ակնհայտ չէին, և տեղին չի լինի խոսել այն մասին, որ դրանք կարելի է նկատել ու կիրառել: Գործնական օգուտն այն է, որ մրցույթի պայմաններից մեկի համաձայն՝ մրցանակակիրները ստացած գումարի 60 տոկոսով պետք է ձեռք բերեն նոր հրատարակված գրքեր և նվիրեն իրենց նախընտրած գրադարանին: Եվ իհարկե, լայն առումով, գրադարանների մասին մտածելու, գրադարանավարների աշխատանքը ներկայացնելու, արժևորելու ևս մեկ հնարավորություն էր: Քանի որ ինչպես զրույցի սկզբում ասացի՝ ես վստահ եմ, որ գրադարանների մասին քիչ է խոսվում:
-Նախարարությունը պետական աջակցությամբ և պետպատվերով հրատարակվող գրականությանը հատկացվող գումարն այս տարի ուղղել է ստեղծագործողներին և հետազոտողներին: Ի՞նչ արձագանք է գտել նոր ծրագիրը (կարծես դժգոհություններից զերծ չի մնացել) և ի՞նչ արդյունքներ են գրանցվել:
-Գրական հանրությունը (գրողներ, հրատարակիչներ, ընթերցող, գրական գործակալներ, գրաքննադատներ և այլ մասնագետներ) կարծես թե հետևում են այդ գործընթացներին: Առայժմ ծրագիրն, այսպես ասած, հետաքննական փուլում է, և դժվար է ասել, թե ինչ արդյունքներ կունենանք: Իսկ դժգոհություններ եղել են տարբեր ծրագրերի հայտարարման փուլից սկսած: Բավական աղմուկ բարձրացավ, երբ հայտարարվեց ստեղծագործական, հետախուզական դրամաշնորհի մասին: Քննադատվեց բացառապես ստեղծագործական բաղադրիչը, որը նախատեսված էր գրականությամբ զբաղվողների համար: Հետազոտական բաղադրիչն անտեսվեց: Շատ քիչ խոսվեց այն մասին, որ ծրագիրը մտածված է երկմաս, և երկրորդ մասը թերևս ոչնչով չի զիջում նախորդին: Դժգոհություններ կային նաև կապված սահմանված ժանրերի հետ և, ի վերջո, գաղափարի, քանի որ առաջին անգամ պետությունը հրատարակչական, տպագրական ֆինանսավորումից շեշտադրումը տեղափոխեց գրքաստեղծման ստեղծագործական փուլ: Եթե նախկինում գրահրատարակչական դաշտի զարգացումը հնարավոր էր համարվում հրատարակչություններին աջակցելու միջոցով, առաջին անգամ, կարծես, ասվեց, որ դա միակ եղանակը չէ, համաչափ զարգացում ապահովելու համար կարևոր է նաև ստեղծագործողին աջակցելը: Շրջադարձային ու անսպասելի քայլ էր, գուցե դժգոհություները նաև սրանով էին պայմանավորված:
-Կա կարծիք, որ գրողը, ստանալով պետական հովանավորություն, կորցնում է իր ստեղծագործական ազատությունը:
-Չեմ կարծում, թե ստեղծագործողին պետական աջակցություն տրամադրելը կապված է կոռուպցիայի հետ և որևէ կերպ կարող է խաթարել ստեղծագործական գործընթացները: Ճիշտ հակառակը. երբ գրողը ամբողջովին և բացառապես կախված է շուկայի կամայականությունից, վաճառելիությունից, դա, գուցե, ավելի բացասաբար է անդրադառնում նրա աշխատանքի վրա: Սա իմ համոզմունքն է, ես ուղղակի չեմ կարող համաձայնել հակառակ տեսակետի հետ:
-Երբ գրողները դրամական մրցանակ ու հրատարակման հնարավորություն են ստանում մրցույթների արդյունքում, վտանգներ չե՞ք տեսնում բարեխիղճ ու պրոֆեսիոնալ հանձնախումբ ունենալու, օբյեկտիվ ընտրության առումով:
-Ցանկացած գործընթաց, որը մրցութային փուլ է ենթադրում, բախվում է այդ վտանգին, քանի որ ցանկացած մասնագիտական, խորհրդատվական մարմին՝ հանձնախումբ, որքան էլ փորձի լինել կոմպետենտ, անաչառ և անսխալ, միևնույն է, սուբյեկտիվ գնահատականների միավորման արդյունքում է որոշումներ կայացնում: Խնդիրն ուղղակի սուբյեկտիվիզմը նվազագույնի հասցնելն է, որը հնարավոր է մի քանի ճանապարհով: Նախ՝ պետք է խորհրդատվական հանձնախմբերում ընդգրկվեն բացառապես ոլորտի մասնագետներ՝ կոմպետենտ գրականագետներ, գրողներ և այլն: Երկրորդը՝ պետք է լինեն մարդիկ, որոնք չունեն հրատարակիչների հետ փոխկապակցավածություն: Իհարկե, գրական դաշտը բավական փոքր է, բոլորը բոլորին ճանաչում են, և շատ դժվար է ունենալ կատարյալ անաչառություն, կատարյալ կոմպետենտություն, սակայն կարելի է այս խնդիրները հնարավորինս նվազեցնել: Եվ երրորդը՝ այս խորհուրդներում չպետք է ներկայացված լինեն պետական մարմինների, հատկապես գերատեսչությունների ներկայացուցիչներ: Պատահական չէ, որ խոսում եմ այս ամենի մասին: Նախկինում հանձնախմբերում ներկայացված են եղել թե՛ նախարարը, թե՛ նախարարի տեղակալները: Ես կարծում եմ, որ խորհուրդները պետք է հնարավորինս զերծ լինեն պետական ազդեցությունից:
-Այս գործընթացներում կա՞ն առաջնային հարցեր, որ դուրս են մնում (մնացել) ուշադրությունից:
-Ամենակարևոր հարցը, վերջիվերջո, այն է, թե ինչու՞ է պետությունը հրատարակում կամ աջակցում գրքերի հրատարակությանը, ի՞նչ տեսակի գրքեր պետք է լինեն դրանք: ՈՒզում ենք գրքեր տպագրել ու պահել պահեստներու՞մ, առիթի դեպքում էլ տրամադրել տարբեր պատվիրակությունների՞ն, փոխանցել հեղինակների՞ն, որոնք իրենք իրենց գրքերը կարողանան լրացնել, թե՞ հանրայնացնել: Սրանք կարևոր հարցեր են, ու քիչ են քննարկվում:
Եվ կա մի բան, որ ինձ զարմացրել է: Մշակույթի նախարարութունը ունեցել է գրքեր հրատարակելու և վաճառելու գործառույթ: Դեռ հրատարակելը հասկանալի է, բայց վաճառելով քո հրատարակած գիրքը, որ ցածր ինքնարժեք ունի, դու նույն հարթակի վրա ես դնում դրանք այն գրքերի հետ, որոնք ունեն ավելի բարձր ինքնարժեք: Այսինքն՝ հանրային միջոցներով գիրք ես հրատարակում և վաճառում ես նույն հանրությանը: Կարծում եմ` պետությունը որևէ կերպ չպետք է մասնակցի շուկային:
-Կա՞ն գիրք կամ գրքեր, որ առանձնացնում եք և խորհուրդ կտաք կարդալ մեր ընթերցողին:
-Ջերոմ Դեյվիդ Սելինջերի «Ինը պատմվածք» գիրքը: Հայերեն այդ գրքից մի քանի պատմվածք է թարգմանվել: Առավել հայտնի է Սելինջերի առաջին՝ «Տարեկանի արտում՝ անդունդի եզրին» վեպը: Չէի ուզենա ոչ մեկին առանձնացնել, բայց եթե հարցնում եք, ասեմ, որ այս պահին ընթերցում եմ Քրիստիան Բատիկեանի «Մետաղե երազներ» գիրքը և շատ եմ հավանում:
-Եվ մի վերջին հարց, որը մեր զրույցի թեմային այնքան էլ չի առնչվում: Դպրոցական աբոնեմենտների վերականգնման ծրագիրը աշակերտներին հնարավորություն է տալիս տարվա ընթացքում երեք մշակութային հաստատություն այցելելու իրենց ընտրությամբ: Առաջին փուլը ներառում է թանգարանները: Կարիք չկա՞ ուղղորդելու, պարտադիր հաստատությունները մատնանշելու: Որովհետև, իբրև օրինակ, գրականության և արվեստի թանգարանի ցուցադրության առաջին երկու սրահներում հայ գրականությունը, կարելի է ասել, ներկայացված է դպրոցական ծրագրով, և ցանկալի է, որ երեխաները չշրջանցեն այն:
-Յուրաքանչյուր աշակերտ պետք է հնարավորություն ունենա սեփական նախաձեռնությամբ այցելելու ցանկացած մշակութային հաստատությունը՝ մենակ, ընկերների, կամ ընտանիքի հետ: Եվ երկրորդը՝ պետք է հնարավորություն տալ դասարաններին` նախաձեռնելու խմբային այցեր: Եվ մեկը մյուսին չպետք է հակասի: Դա իմ համեստ կածիքն է: Պարտադիր տարբերակին միշտ դեմ եմ եղել, և մշակույթի նախարարությունն էլ կարծես այդ դիրքորոշումն ունի: Ես կարծում եմ՝ այն ամենը, ինչ պարտադիր է, երբևէ չի արվում, օրինակ գրականությունը, որ պարտադիր է, չեն կարդում: Մարդիկ միշտ կարդում են այն գրքերը, որ կարող են ընտրել, կարդալ կամ չկարդալ, կամ գնում են այնտեղ, որտեղ կարող են գնալ կամ չգնալ: Պարտադիր բաղադրիչը կվնասի գործին: Եթե լինեն պարտադիր թանգարաններ, կխուսափեն դրանցից: Քանի որ կա ցանկ, ու իրենք կարող են ընտրել ու գնալ, դա կլինի ցանկության արդյունք: Չմոռանանք, որ խոսքը մշակութային կրթության մասին է, այսինքն` մշակութային օջախ այցելելով՝ դու լրացնում ես քո կրթական, մշակութային պաշարը, երեխաները վերաբերվում են դրան իբրև խաղի, ժամանցի, իրականում սովորում են, կրթվում՝ չիմանալով անգամ դրա մասին:


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5844

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ